Giriş-DİNLER TARİHİ
Dinler Tarihi Dersinin Yöntemleri
♦♦♦ 1.Analitik Yöntem: Dini motifler, dini kavramlar analiz edilir.
♦♦♦ 2.Fenomonolojik Yöntem: Dinin fenomenleri anlaşılmaya çalışılır. Fenomenler o dinin mensubu gibi anlaşılmaya çalışılır.
♦♦♦ 3.Karşılaştırmalı Yöntem:
♦♦♦ 4.Tasvir Edici (Deskriptif) Yöntem: Dinler olduğu gibi anlatılır.
♦♦♦ Dinin Özünü Oluşturan Unsurlar
♦♦♦ 1. Allah – Yüce varlık
♦♦♦ 2.İnanç, ibadet, ahlak, muamelat
♦♦♦ 3.Mutlak itaat duygusu
♦♦♦ 4.Akıl – İrade
♦♦♦ 5.Toplumsal değerler bilinci
♦♦♦ Disiplinlere Göre Dinin Tanımı
♦♦♦ Sosyoloji: Değerlerin muhafazası
♦♦♦ Psikoloji: Derin manevi tecrübenin türü
♦♦♦ Felsefe: Sonsuz ilgi, beşeri bir yansıma
♦♦♦ Ahlak: İyi bir hayata götüren vesile
♦♦♦ Teoloji: Tanrı’ya ve manevi varlılara iman
♦♦♦ Bazı Batılılara Göre Dinin Tanımı ♦♦♦ Max Müller: İnsanın sonsuzu kavramasını sağlayan ve akla tabi olmayan zihni yetenektir.
♦♦♦ Rudolf Otto: İnsanın kutsal saydığıyla ilişkisidir. ♦♦♦ Feurback: Din, dua, kurban, ve inançla kendini gösteren arzudur.
♦♦♦ Mircea Eliade: Din, öte dünya arayışını sağlayan ve model ortaya koyan tecrübedir.
♦♦♦ Bazı Dinler Tarihi Kaynakları
♦♦♦ Abdülkahir Bağdadi – el-fark beyne’l-fırak ♦♦♦ İbn Hazm – el-Fasl
♦♦♦ Abdülkerim Şehristani – el-Milel ve’n-Nihal
♦ Biruni – Kitabu Tahkik ma lil-Hind ♦♦♦ İmam Gazali – Reddü’l-Cemil
♦♦♦ Muhammed Ubeydullah – Beyanü’l-Edyan ♦♦♦ İbn Nedim – el-Fihrist
♦♦♦ Son Dönem Dinler Tarihi Kaynakları
♦ Şemsettin Sami – Esâtir
♦♦♦ Ahmet Mithat Efendi – Tarihi Edyan
♦ Şemsettin Günaltay – Tarihi Edyan
♦♦♦ Mahmut Esat Seydişehri – Tarihi Edyan ♦♦♦ Hilmi Ömer Budda – Dinler Tarihi
♦ Ömer Rıza Doğrul – Yeryüzünde Dinler Tarihi
♦ Annemarie Schimmel – Dinler Tarihine Giriş ♦♦♦ Max Müller – Din Bilimine Giriş
♦♦♦ Emile Durkheim – Dini Hayatın İbtidai Şekilleri ♦♦♦ Frazer – Altın Dal
♦ Rudolf Otto – Kutsal
♦♦♦ Bazı Kavramlar:
♦ Ortodoksi: Asıl, doğru, egemen olan öğreti
♦ Heteredoksi: Çoğunluğa karşı azınlık, öteki ♦♦♦ Heretik: Yaygın inançtan ayrılma
♦ Eklektik: Alıntı, ekleme
♦ Teosentrik: Tanrı merkezli
♦ Kristosentrik: Mesih merkezli
♦ Etnosentrik: Irk merkezli
♦ Senkretik: Dinlerin karışımı
♦♦♦ Kült: Saygı duyulan, tapılan, sapkın inanç
♦ Gnostik: Sezgi
♦ İnkültürasyon: Dönüştürme, asimilasyon
♦ Henoteizm: Bir Tanrının daha üstün görülmesi.
♦ Tabu: Güç ve kuvvete sahip olan şeylerin dokunulamaz oluşu.
♦ Mana: Toplum tarafından önemli kabul edilen varlıklardaki gizli güç ve kuvvet.
♦ Totem: İlkel toplumlarda topluluğun ondan türediği sanılan ve kutsal sayılan hayvan, ağaç, rüzgâr vb. herhangi bir doğal nesne.