dhbt2022 dhbtdhbt ders notlarıdhbt kitaplarıdhbt kursları
DOLAR
8,6580
EURO
10,1795
ALTIN
488,66
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Sağanak Yağışlı
26°C
İstanbul
26°C
Sağanak Yağışlı
Pazartesi Parçalı Bulutlu
31°C
Salı Gök Gürültülü
26°C
Çarşamba Parçalı Bulutlu
25°C
Perşembe Sağanak Yağışlı
23°C

ŞİA / ŞİİLİK – İslam Mezhepler Tarihi

ŞİA / ŞİİLİK – İslam Mezhepler Tarihi
DHBT Okulu - Instagram Hesabı
31.08.2021
0
A+
A-

ŞİA / ŞİİLİK:
♦♦♦ Hz.Peygamberin vefatı sonrası Hz.Ali ve Ehl-i beytini halifeliğe en layık olarak gören topluluk.
♦♦♦ Râfizîler:
♦ Emevilere karşı ayaklanan Zeyd bin Ali’yi yalnız bırakan ilk İmâmîler’e, daha sonra bütün Şii fırkaları ve bazı bâtınî gruplarına verilen isimdir.
♦ Sebeiyye:
♦♦♦ Abdullah bin Sebe’ye nisbet edilen ve Hz. Ali’nin ilâhlığı, ölümsüzlüğü, Hz. Peygamber tarafından vasî tayin edildiği, ölmeyip geri döneceği gibi düşünceleri ileri süren aşırı bir fırkadır.
♦ Şiiliğin Ortaya Çıkışı:
♦ Gadir-i Hum Olayı ♦♦♦ Kırtas Olayı
♦ Sakaleyn Hadisi
♦♦♦ Tathir Ayeti «Peygamberin ev halkı» (Ahzab 33)
♦♦♦ Kerbelâ Olayı
♦ Bazı Şia Fırkaları :
♦ Zeydiye – İsmailiye – İsna Aşeriye / İmamiye ♦♦♦ Caferilik – Nusayrilik – Dürzilik – Yezidilik
♦ Karâmita – Bâtıniyye
♦♦♦ Şia’nın Temel Görüşleri:
♦♦♦ -Hz.Ali en faziletli sahabedir.
♦ -Hilafet ve imamet seçimi rükündür.
♦ -Nasla tayin edilen imamlar masumdur.
♦ -İlk üç halife zalim ve gasıptır. (Zeydiyye hariç)
♦ -Vesâyet
♦ -Rec’at
♦ -Azimet – Takiyye
♦ -Tevelli – Teberri
♦ -Bedâ: Allah’ın ilim, irade ve tekvîn sıfatlarında değişmeler meydana gelebileceğini ifade eden kelâm terimidir. (Muhtar es-Sekafi)
♦♦♦ -Meâd:
♦ Ahiret hayatı, berzah hayatı, kıyamet, diriliş vardır.

♦♦♦ Mizan, sual , sırat, cennet, cehennem haktır.
♦ Kabirde imamın kim sorulur.
♦ Ahirette hesabı imamlar görecektir.
♦ Nebi ve İmamlara hesap sorulmayacaktır.
♦ -Tefvîz:
♦ a.Alemin yaratılışı ve idaresinin, âhirette ceza ve mükâfat verme işinin Hz. Peygamber ile Hz.Ali ve imamlara havale edilmesidir. (Müfevvida)
♦♦♦ b.İradî fiillerin tamamen insanlara bırakılmasıdır. ♦♦♦ Mutezile – Temizi Mutlak
♦ Maturidilik – Tefvizi Mutevassıt
♦ -Gaybet: 12.imamın ortadan kaybolmasıdır.
♦ a.Gaybet-i Suğra: 12.İmam ile Şiiler arasındaki iletişimi sefirlerin yerine getirdiği dönemdir.

♦ b.Gaybet-i Kübra: Dördüncü sefirin ölümü ile

DHBT Okulu BİLSER (Bilgilendirme Servisi)

♦ 3.İMAMİYE / İSNÂ AŞERİYE
12.İmam ve Şiiler arasındaki irtibatın kesilmesidir. ♦ Günümüzde Şiiliğin en büyük temsilcisidir.
♦ -Humus: Zekattan beşte bir oranında Ehl-i Beyt’e ♦ Diğer isimleri:
bedel verilmesidir. ♦
♦ Câferiyye Ashâbu’l İntizar
♦ Şia’da Usul-u Din ♦ Râfiziye

♦ Tevhid -Nübüvvet -İmamet -Mead -Adalet Hz.Ali Dönemi Şia:

♦♦ Usul-i Din:
Adalet, Tevhid, Mead, Nübüvvet, İmamet
♦ Şiay-ı Ûlâ ♦
♦ 12 İmam
1. Hz. Ali
♦ Mufaddıla ♦
♦ 2. Hz. Hasan
3. Hz. Hüseyin
♦ Sabbe ♦
♦ 4. Zeynelâbidîn
5. Muhammed Bâkır
♦ Gâliyye ♦
♦ 6. Caferî Sâdık
7. Mûsâ el-Kâzım
♦ Hz.Ali Sonrası Şia: ♦ 8. Ali er-Rızâ
♦ 1.KEYSANİYYE: ♦ 9. Muhammed et-Takî
♦ Kurucusu Muhtar es-Sekafi / Keysan’dır. ♦ 10. Ali en-Nakî el-Hâdî
♦ Muhammed bin Hanefiyye’yi imam ve mehdidir. ♦ 11. Hasan el-Askerî

♦ Bedâ – Recat – Mehdi inancı hak görülür. Tenasüh ve hulul inancını vardır. ♦ 12. Muhammed el-Mehdî el-Muntazâr
♦ İmamet Hz.Fatıma’nın neslinden sonra ♦ Görüşleri:
Muhammed bin Hanefiyye’ye geçmiştir. ♦ Rec’at – Mehdi – Bedâ – Takiyye
♦ Günümüzde mensubu yoktur. ♦
♦ Tevella – Teberra – Tefviz Gaybet-i Suğra – Gaybet-i Kübra
♦ Haşebiyye: Hz.Hüseyin’in intikamını almak için ♦ İmamlar ile irtibatı sağlayanlara Sefir denir.
isyan eden Muhtâr es-Sekafî’nin ordusundaki bir ♦ Velayeti Fakih, Mehdi gelene kadarki vekildir.
grup mevâlidir. ♦
♦ Ahbâri ve Usûli, dini anlama metotlarıdır. İtikatta Mutezile, Fıkıhta Caferidirler.
♦ 2.ZEYDİYYE: ♦ Mut’a nikahı caizdir.
♦ Zeyd bin Ali tarafından Kufe’de kurulmuştur. ♦ Abdestte ayak yıkanmaz. Mesh edilir.
♦ Emevilere karşı Ehl-i Beyt adına ayaklanmıştır. ♦ Mesh üstüne mesh caiz değildir.
♦ el-Mecmu (Mecmuu’l-Fıkıh) kitabını yazmıştır. ♦
♦ Secde toprak cinsine yapılır.
Namazlar cem edilebilir, eller bağlanmaz.
♦ Kolları: Cârudiyye – Süleymaniye – Betriyye ♦
♦ Zekat humus vergisidir.
İlk üç halife meşru değildir.
♦ Görüşleri: ♦ İmamlar âlim ve masumdur.
♦ Büyük günah işleyenler nimet küfrü içindedirler. ♦ Türbeler önemlidir.
♦ İmamet nassa dayanmaz. ♦ Tevkî’: Gâib imamın görevlileri vasıtasıyla
♦ İlk üç halife kabul edilir. cemaatine gönderdiği emir ve tavsiyelerdir.
♦ İmam Hz.Fatıma’nın neslinden olmalıdır. (Efdal) ♦ İran’ın resmi mezhebi olup Irak, Suriye ve

♦ Hz.Ali en faziletlidir. ( Efdâl – Mefdul) İmam masum değildir. Azerbaycan’ın bazı yerlerinde mensupları vardır
♦ İmamet Hz.Hasan soyuna geçmiştir. ♦ GULAT-I ŞİA / Galiyye:
♦ (Nefzü’s – Zekiyye – Muhammed bin Abdullah) ♦ Şîa’ya mensup ve aşırı düşünce taşıyan gruplardır.
♦ Mut’a nikahı caiz değildir. ♦ Abdullah bin Sebe gündeme getirilmiştir.
♦ Takiyye caiz değildir. ♦ Gulat-ı Şianın Görüşleri:
♦ Bedâ mümkün değildir. ♦ Bedâ
♦ Fıkıhta Hanefidir. ♦ Hulul
♦ Din görevlilerine Muhtesib ( İrşâdcı) denir. ♦ Teşbih – Tecsim
♦ Mesh üzerine mesh caiz değildir. ♦ Tenasüh
♦ Ehli kitap ile evlenmeyi caiz görmezler. ♦ Hudusu’l-ilm ( Allah’ın sonradan bilmesi)
♦ Yemen’in resmi mezhebidir.
♦ Vesayet
Rec’at
İbâha (haramı helal sayma, farzları kaldırma)

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

2022 DHBT Sınavına Hazırlıkta Hedef ve Ders Programlama Semineri